SPIS TREŚCI

I. Wprowadzenie

§ 1. Podstawa prawna

II. Misja szkoły

III. Wizja szkoły

IV. Naczelny cel wychowania 

V. Zadania szkoły

§ 1. Zadania nauczyciela wychowującego

§ 2. Prawa i obowiązki ucznia

§ 3. Nagrody i kary

§ 4. Zadania i zasady współpracy z rodzicami

§ 6. Instytucje i organizacje wspierające pracę wychowawczą szkoły  

VI. Plan działań wychowawczych

§ 1. Priorytetowe cele wychowania

§ 2. Zadania wychowawcze

VII. Inne działania wspomagające proces wychowawczy

§ 1. Zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego

VIII. Efekty działań wychowawczych

IX. Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego

X. Kalendarz imprez i uroczystości

I. Wprowadzenie

 

Szkolny program wychowawczy to obowiązkowy dokument, który opisuje w sposób całościowy  treści i działania o charakterze wychowawczym na wszystkich etapach edukacyjnych. Opracowano go na podstawie diagnozy potrzeb: przedszkola, szkoły ,środowiska uczniów i ich rodzin oraz najbliższego otoczenia.

Uznaje się, że pierwotne i największe prawa wychowawcze  w stosunku do swoich dzieci mają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców w dziele wychowania. Kierunki działań wychowawczych szkoły nie mogą być sprzeczne z wolą rodziców, a nauczyciele nie ponoszą całkowitej i wyłącznej odpowiedzialności za efekty wychowania. Zarówno rodzice jak i szkoła w działaniach wychowawczych uznają nawzajem własne oczekiwania i oczekiwania dziecka. W świetle tego program wychowawczy uwzględnia:

  • powinności wychowawcze, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły;
  • powinności nauczycieli wychowujących;
  • treści wychowawcze, zawarte w statucie;
  • harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych;
  • obrzędowość szkolną;
  • zasady współpracy wychowawczej z rodzicami;
  • zasady współpracy wychowawczej ze środowiskiem pozaszkolnym; 
  • zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego oraz innych organizacji działających na terenie szkoły PCK, ZHP, Klub Europejski.

Poszczególne elementy programu będą zawarte w planach nauczania każdego przedmiotu, planach pracy zajęć pozalekcyjnych oraz w planach pracy wych. klasowego ,pedagoga szkolnego, świetlicy szkolnej i środowiskowej oraz biblioteki.


§1. Podstawa prawna

 

Szkolny program wychowawczy został opracowany na podstawie:

- Załącznika nr 1 rozporządzenia MEN z dnia 15 lutego 1999 r.(Dz.U. Nr 14 z 23 lutego 1999 r. , poz. 129)

- Konstytucji RP

- Ustawie o systemie oświaty(Dz.U. Nr 67 Z 1996 r. poz. 329 z póź. zm.)

- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 1998 r. Nr106, poz. 668 z póź. zm.)

- Programu polityki prorodzinnej państwa

- Rozporządzenia MEN

- Konwencji Praw Dziecka

- Europejskiej Karty Praw Człowieka

- Statut szkoły

II. Misja szkoły

Stworzyć w szkole przyjaznej dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju.

III. Wizja szkoły

Wizja absolwenta Szkoły Podstawowej im. Jana Brożka w Kurzelowie:

  • Jest ciekawy świata
  • Rozumie potrzebę nauki
  • Rozwija swoje zdolności i zainteresowania
  • Umie korzystać z różnych źródeł informacji
  • Potrafi posługiwać się komputerem i korzystać z Internetu
  • Odróżnia dobro od zła
  • Potrafi kulturalnie zachowywać się w różnych sytuacjach
  • Dba o zdrowie swoje i innych, umie radzić sobie ze stresem
  • Ma poczucie swojej wartości
  • Umie efektywnie współdziałać w grupie kierując się zasadami szacunku dla drugiego człowieka
  • Zna swoje korzenie rodzinne i narodowe
  • Sprawnie posługuje się językiem ojczystym
  • Zna w wymiarze podstawowym jeden język obcy
  • Ma poczucie przynależności do własnego regionu
  • Dba o środowisko naturalne, w którym żyje
  • Czuje potrzebę uczestnictwa w różnych formach kultury
  • Sprosta wymaganiom na dalszych etapach kształcenia

                      Wizja absolwenta Publicznego Gimnazjum w Kurzelowie.

Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania wychowawczego uczeń:

  • Ma szerokie zainteresowania, które wspomagają go w wyborze odpowiedniego kierunku kształcenia na dalszym etapie edukacyjnym
  • Swobodnie korzysta z różnych źródeł wiedzy i sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami
  • Potrafi selekcjonować zdobywane informacje, oceniać ich przydatność do określonego celu i wykorzystać w sytuacjach praktycznych
  • Zna w stopniu co najmniej zadowalającym jeden język obcy
  • Potrafi nawiązywać i utrzymywać poprawne kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi
  • Umie współpracować w grupie poprzez poszukiwanie rozwiązań kompromisowych
  • Jest wrażliwy na krzywdę innych osób i zdecydowanie przeciwstawia się wszelkiej agresji
  • Taktownie pomaga niepełnosprawnym, chorym, starszym i słabszym fizycznie
  • Jest tolerancyjny dla ludzi o odmiennej rasie, kulturze, światopoglądzie i wyznaniu, wiedząc, że takie różnice stanowią o wartości człowieka
  • Potrafi dokonywać obiektywnej samooceny i ocenić innych w sytuacjach niejednoznacznych i trudnych
  • Jest słowny, obowiązkowy i punktualny, szanuje swój czas i innych
  • Odróżnia dobro od zła w oparciu o system wartości wypracowany przez społeczeństwo, w którym żyje
  • Potrafi przewidzieć następstwa swoich działań i przyjmuje odpowiedzialność za jej skutki
  • Zna zasady demokracji i wie w jakich sytuacjach należy je stosować
  • Ma ugruntowane nawyki higieniczne i wie jakie zachowania pozwalają na wzmocnienie zdrowia i zapewnienie dobrego samopoczucia
  • Zna zagrożenia wynikające ze stosowania środków odurzających i propaguje w swoim środowisku zdrowy styl życia
  • Szanuje przyrodę, traktując ją jako wspólne dobro, które należy przekazywać następnym pokoleniom
  • Umie właściwie zachować się w każdej sytuacji i w każdym miejscu.

 

IV. Naczelny cel wychowania

Wychowanie młodego człowieka o otwartym umyśle ,ale świadomego swoich korzeni i odczuwającego ścisły związek między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością oraz wykazującego się twórczą postawą, umiejętnością komunikowania się na drodze do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i osiągania sukcesów, wrażliwego na potrzeby innych ludzi i środowiska.

 

V. Zadania szkoły

Podstawę naszych działań stanowi ustabilizowany charakter naszej szkoły ,jej ciągłość wychowawcza, tradycje i zwyczaje

- Opieka wychowawców i nauczycieli nad wszechstronnym rozwojem wychowanków;

- Ochrona wychowawcza nad działaniem ucznia w środowisku rówieśników i w życiu społeczności lokalnej;

- Przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego życia i brania odpowiedzialności za podejmowane decyzje;

- Skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowisk rówieśniczych.

§ 1. Zadania nauczyciela wychowującego

Ø  Kreowanie sytuacji pozwalających na twórczą i aktywną działalność dziecka, wynagradzanie efektów i osiągnięć

Ø  Wspomaganie rozwoju osobowego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, moralnym, zdrowotnym, estetycznym i duchowym

Ø  Kształtowanie umiejętności porozumiewania się poprzez prowadzenie właściwego dialogu

Ø  Zaszczepianie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów wobec własnych i cudzych zachowań

Ø  Ukształtowanie postaw tolerancji i wrażliwości na potrzeby innych ludzi

Ø  Ukazywanie ważnej roli sportu i czynnego wypoczynku w życiu człowieka oraz praca nad kształtowaniem prawidłowej postawy ciała

Ø   Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Informowanie o możliwych niebezpieczeństwach oraz sposobach postępowania w takich sytuacjach.

Ø  Wpajanie zasad racjonalnego i zdrowego odżywiania się.

  • Wychowawca jest zobowiązany do rozpoznania sytuacji wychowawczej uczniów,  poinformowania uczących nauczycieli o zaistniałych  trudnościach i podjęcia odpowiednich działań
  • Opracowanie w oparciu o Program Wychowawczy Szkoły klasowy plan wychowawczy i tematykę godzin do dyspozycji wychowawcy, który przedstawia rodzicom podczas pierwszego spotkania w roku szkolnym.
  • Wychowawca ma podejmować systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery w klasie i integracji zespołu klasowego poprzez uczestniczenie w sytuacjach ważnych dla klasy
  • Czuwanie nad postępami w nauce i frekwencją ucznia. Systematyczne  kontaktowa się z rodzicami i pedagogiem szkolnym w celu wspólnego kierunku działań wych.
  • Prawidłowo i systematycznie prowadzić dokumentację wychowawcy klasowego
  • Wychowawca ma obowiązek corocznego zapoznawania rodziców podczas pierwszego spotkania z obowiązującymi w szkole regulaminami i przepisami prawa oświatowego(statut, system oceniania, program wychowawczy, regulaminy, normy zachowania)
  • Ma obowiązek rozstrzygania sporów wewnątrzklasowych i konfliktów zaistniałych na terenie szkoły .

§ 2. Prawa i obowiązki ucznia

I. Uczeń ma prawo do:

v  właściwie zorganizowanego procesu dydaktyczno –wychowawczo – opiekuńczego zgodnie  z zasadami higieny pracy umysłowej

v  opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę i poszanowanie jego godności

v  korzystania, zgodnie z przyjętymi kryteriami, ze wszystkich form pomocy materialnej i świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoła

v  życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym

v  swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób

v  sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów  w nauce

v  pomocy w przypadku trudności w nauce

v  korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego

v  korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć prowadzonych w ramach art. 42 KN

v   współdecydowania o swojej szkole przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole

v  pełnej informacji na temat wewnątrzszkolnego systemu oceniania( zasad oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania)

v   indywidualnego toku lub programu kształcenia na zasadach określonych odrębnymi przepisami

II. Zasady oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów określają  przepisy.

III. Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:

Ø  przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów, a zwłaszcza postanowień zawartych w Statucie

Ø  podporządkowywania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli

Ø  systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz w działalności szkolnych organizacji, do których zadeklarował swoją przynależność

Ø  aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły, współdziałania w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą

Ø  ) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły

Ø  dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój; o wspólne dobro, ład i porządek w szkole

Ø  troski o honor szkoły, godne jej reprezentowanie, poznawanie i wzbogacanie jej tradycji.

 

§ 3. Nagrody i kary

I. Szkoła może stosować wobec uczniów nagrody i kary.

II. Ucznia można nagrodzić za:

·         wybitne osiągnięcia w nauce

·         aktywny udział w życiu społeczności szkolnej

·          wzorową postawę wobec koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz osób ze środowiska pozaszkolnego

·         znaczące osiągnięcia w zawodach i konkursach międzyszkolnych

·         godne reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym

·         reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym

·         aktywny udział w uroczystościach przygotowywanych przez szkołę na rzecz środowiska

·         aktywny udział w pracach młodzieżowych organizacji pozaszkolnych działających na rzecz środowiska

III. Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:

ü  pochwała wychowawcy wobec całej klasy

ü  pochwała Dyrektora wobec uczniów szkoły

ü  list pochwalny Dyrektora do rodziców

ü  dyplom uznania od Dyrektora

ü  nagroda rzeczowa od Dyrektora

ü  wpis do Kroniki szkoły

         IV. Wychowawca lub Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.

      V. Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej, z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego.

     VI. Szkoła informuje rodziców o przyznanej nagrodzie.

    VII. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu a w szczególności za uchybianie obowiązków ucznia, uczeń może zostać ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy klasy,

2) pozbawieniem pełnionych funkcji w klasie,

3) upomnieniem Dyrektora,

4) listem ( naganą ) do rodziców,

5) zawieszeniem prawa do uczestnictwa w imprezach szkolnych o charakterze rozrywkowym ( dyskoteki, wycieczki ),

6) pozbawieniem pełnionych funkcji w szkole,

7) obniżeniem oceny z zachowania,

8) przeniesieniem do równoległej klasy,

9) przeniesieniem do innej szkoły,

10) w przypadku np. bójki zobowiązany jest do przeproszenia pokrzywdzonego.

VIII. Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kara nie może być stosowana w sposób naruszający godność osobistą ucznia.

IX. O nałożonej karze wychowawca zobowiązany jest poinformować rodziców.


§ 4. Zadania i zasady współpracy z rodzicami

            Rodzina i szkoła stanowią dwa podstawowe środowiska wychowawcze mające decydujący wpływ na wielostronny rozwój młodego pokolenia. Wpływ ten jest tym korzystniejszy im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i są skłonni do wzajemnego współdziałania lub współpracy. Aby współpraca była owocna konieczne jest przestrzeganie przez obie strony następujących zasad:

-          zasada partnerstwa (równorzędne prawa i obowiązki),

-          zasada wielostronnego przepływu informacji,

-          zasada jedności oddziaływań (konieczność realizowania zgodnych ze sobą celów wychowania),

-          zasada pozytywnej motywacji (dobrowolny i chętny udział we współdziałaniu obu grup),

-          zasada aktywnej i systematycznej współpracy.

 

Dlatego rodzice zobowiązani są:

  • posiadać wiedzę dotyczącą znajomości potrzeb własnego dziecka i być świadomymi, iż są pierwszym i podstawowym środowiskiem oddziaływań wychowawczych, fundamentalnym źródłem norm i wzorów postępowania w określonych sytuacjach;
  • mieć świadomość trudności i zagrożeń wychowawczych ( z udziałem również własnych dzieci);
  • znać cele i zasady wychowania;
  • posiadać umiejętność nawiązywania stosunku uczuciowego ze swoim dzieckiem;
  • tworzyć odpowiednią atmosferę wychowawczą domu rodzinnego;
  • organizować warunki wychowawcze;
  • w razie potrzeby korzystać z pomocy instytucji zajmujących się pedagogizacja rodziców;
  • szczerze rozmawiać o dziecku i jego problemach
  • pomagać w przygotowaniu uroczystości szkolnych i klasowych
  • sprecyzować oczekiwania wobec nauczyciela i szkoły
  • efektywnie współpracować przy rozwiązywaniu problemów
  • nie wyrażać złych opinii na temat szkoły i nauczycieli przy dzieciach
  • systematycznie kontaktować się z nauczycielem i szkołą
  • wspólnie z wychowawcą oddziałowywać wychowawczo na dziecko;
  • szczerze i rzeczowo informować o pracy szkoły i nauczyciela
  • z szacunkiem odnosić się do nauczyciela – wychowawcy, w sposób kulturalny przedstawiać problem dotyczący dziecka;
  • reagować na wszelkie symptomy niewłaściwych zachowań własnych dzieci;

 

Nauczyciel jako  wychowawca zobowiązany jest do:

  • Wpierania rodziców w jego działaniach wychowawczych i opiekuńczych;
  • Sprawiedliwego podejścia do ucznia
  • Rozwijania uzdolnień i zainteresowań ucznia
  • Pomocy w przezwyciężaniu trudności, akceptacji
  • Wskazania metod skutecznego uczenia się
  • Życzliwej atmosfery
  • Fachowości i rzetelności
  • Wyposażenia dziecka w operatywną wiedzę i umiejętności
  • Zapewnienia bezpieczeństwa
  • Sprzyjaniu rozwojowi osobowości ucznia    
  • Pozytywnych oddziaływań wychowawczych
  • Sprawiedliwego traktowania dziecka
  • Udzielania pomocy w trudnych sytuacjach
  • Zauważania inności dziecka i odpowiednich działań
  • Indywidualnego podejście do ucznia
  • Rzetelnej informacji o działaniach szkoły
  • Omawiania najtrudniejszych spraw dotyczących ucznia szczerze, ale

      w indywidualnej rozmowie z rodzicami,

  • Przywiązywania największej  uwagi  do  spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
  • Rozmawiania z rodzicami po partnersku, z troską i życzliwością,
  • Udzielania konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywania osób, instytucji, które to uczynią.

 

 W trakcie zebrań klasowych zabrania się:

  • dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
  • publicznego czytania ocen,
  • używania nazwisk przy przykładach negatywnych,
  • podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców,
  • nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego.

 

§ 5. Instytucje i organizacje wspierające pracę wychowawczą szkoły 

  1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna.
  2. Komenda Powiatowa Policji.
  3. Straż Miejska.
  4. Gminne i miejskie ośrodki pomocy społecznej.
  5. Ośrodek Zdrowia w Kurzelowie.
  6. Parafia.
  7. Straż Pożarna.
  8. Nadleśnictwo Włoszczowa – Leśnictwo Kurzelów.
  9. Dom Kultury.
  10. Radni.


VI. Plan działań wychowawczych

 

§ 1. Priorytetowe cele wychowania

CEL GŁÓWNY: Wychowanie młodego człowieka o otwartym umyśle ,ale świadomego swoich korzeni i odczuwającego ścisły związek między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością oraz wykazującego się twórczą postawą, umiejętnością komunikowania się na drodze do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i osiągania sukcesów, wrażliwego na potrzeby innych ludzi i środowiska.

.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra, prawdy i piękna w świecie,

-budzenie w uczniach szacunku dla dobra wspólnego,

- kształtowanie w uczniach postawy dialogu i przyczynianie się do tworzenia klimatu zaufania,

- osiągania celów życiowych drogą rzetelnej pracy,

- budzenie w uczniach wrażliwości moralnej, ukazywanie dobra jako atrakcyjnego pierwiastka,

- kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie  i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań,

- tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły,

- przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami,

- dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności                i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych,

- autentyczna współpraca wszystkich podmiotów edukacji ( rodziców, dzieci, nauczycieli             i pracowników administracyjno – gospodarczych )

- włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych sprawach szkoły,

- integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność,

- tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego,

- pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz                          w dokonywaniu wyborów,

- zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji czyli oduczenia się negatywnych                   i antyspołecznych zachowań,

- kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się złym wpływom,

- pedagogizacja rodziców.

 

VII. Inne działania wspomagające proces wychowawczy

 

§ 1. Zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego

 

Zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego

 

1. Kadencja Samorządu Uczniowskiego trwa jeden rok szkolny.

 

2. Wybory do Samorządu Uczniowskiego odbywają się na początku roku

szkolnego we wrześniu spośród zgłoszonych przez klasy kandydatów.

Uczniowie z ustępującego składu mogą ponownie stanąć do wyborów.

 

3. Nie ustala się stałej liczebności Samorządu Uczniowskiego. W zależności

od zapotrzebowania i zainteresowań uczniów można skład Samorządu

Uczniowskiego zwiększyć lub zmniejszyć.

4. Samorząd Uczniowski spotyka się na zebraniach organizacyjnych w miarę możliwości i potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.

 

5. Spotkania Samorządu Uczniowskiego są otwarte i uczestniczyć w nich mogą także uczniowie nie pełniący funkcji samorządowych.

 

6. Samorząd Uczniowski może przeprowadzać działania wynikające z własnej inicjatywy lub poszczególnych uczniów jedynie przy uzyskaniu zgody przynajmniej połowy członków Samorządu Uczniowskiego.


Zadania samorządu uczniowskiego

 

Zadania, które powinny należeć do kompetencji Samorządu można ująć  w następujące grupy:

 

  • Zadania związane z kształtowaniem właściwego stosunku uczniów do nauki i do procesu zdobywania wiedzy / olimpiady, konkursy przedmiotowe, audycje tematyczne przygotowane z pomocą sekcji radiofonicznej, wystawy szkolne, klasowe, koła zainteresowań, wytwarzanie pomocy naukowych, opracowywanie albumów itp. /.
  • Zadania dotyczące uczestnictwa społeczności uczniowskiej w planowaniu życia i pracy szkoły i działalności grup wiekowych / organizowanie zebrań społeczności uczniowskiej, udział uczniów w tworzeniu władzy uczniowskiej, zarządu Samorządu, organizowanie narad klasowych, spotkań młodzieży, organizowanie spotkań z dyrekcją szkoły, radą pedagogiczną, komitetem rodzicielskim, organizowanie prac społecznie użytecznych, organizowanie systematycznych spotkań apelowych, poszukiwanie form umożliwiających przepływ informacji – gazetki, kroniki, informatory, radiowęzeł, zeszyt ogłoszeń Samorządu /.
  • Zadania obejmujące rozwijanie opieki i wzajemnej pomocy koleżeńskiej – opieka nad klasami młodszymi, koła korepetytorów, punkty [pomocy naukowej, zapewnienie pomocy chorym uczniom, dyżury szkolne.
  • Zadania związane z organizowaniem czasu wolnego – działalność artystyczna, rozrywkowa, kulturalno-oświatowa, aktywny udział w pracy kół zainteresowań.
  • Zadania dotyczące udziału młodzieży w gospodarowaniu szkołą – organizowanie klasopracowni, urządzanie szkoły i opieka nad salami lekcyjnymi, opieka nad otoczeniem szkoły, konserwacja pomocy naukowych             i sprzętu, gospodarowanie sprzętem.
  • Zadania określające udział uczniów w regulowaniu stosunków wewnętrznych – udział w tworzeniu prawodawstwa szkolnego, rozstrzyganie niektórych konfliktów uczniowskich w myśl postanowień zawartych w Kodeksie Ucznia, odbywanie spotkań o tematyce interesującej młodzież.
  • Zadania sprowadzające się do wzbogacania życia wewnętrznego szkoły, np.: pielęgnacja tradycji szkoły i Samorządu / troska o sztandar szkoły, kącik patrona, tworzenie gabinetu tradycji i opieka nad nim, uroczystości i imprezy szkolne, prowadzenie kronik, zakładanie albumów, zbieranie pamiątek, włączanie rodziców do życia szkolnego, utrzymywanie stałego kontaktu z absolwentami szkoły czy nauczycielami emerytami.

 

VIII. Efekty działań wychowawczych

 

1. Odpowiedzialny za słowa i czyny.

2. Szanuje dorosłych, młodszych, rówieśników.

3. Dostrzega różnicę między ludźmi i akceptuje je.

4. Szanuje pracę własną i innych.

5. Nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe.

6. Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.

7. Potrafi pracować w zespole. Nie ma nałogów.

8. Dba o rzeczy własne i innych.

9. Zna podstawowe normy społeczne – nieprzywłaszczanie cudzej własności.

10. Ma poczucie przynależności do klasy jako ważnego jej ogniwa.

11. Umie dokonywać odpowiedzialnych wyborów.

12. Pielęgnuje tradycje regionu, szkoły, kraju. Jest otwarty na europejskie wartości kultury.

13. Zna wartości rodziny i swoje w niej miejsce.

14. Współtworzy grupę społeczną.

 

IX. Ewaluacja szkolnego programu wychowawczego

 

Stosujemy następujące sposoby ewaluacji:

− ankiety przeprowadzone wśród uczniów, nauczycieli, rodziców;

− badanie opinii na spotkaniach z rodzicami, na zebraniach samorządu uczniowskiego;

− wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych;

− opinie samorządu i nadzoru pedagogicznego przekazane ustnie lub pisemnie.

 

 

Opracowanie:

mgr Renata Hejduk

mgr Maria Bała

ks. Norbert Siedlecki

mgr Krystyna Rydzek