Program profilaktyki szkolnej
w Zespole Placówek Oświatowych w Kurzelowie
Tworzeniu Programu profilaktyki szkolnej towarzyszyło przekonanie, że:
v Program profilaktyki szkolnej został oparty o wcześniejszą diagnozę środowiska szkolnego. Rozpoznano potrzeby i oczekiwania uczniów, rodziców i nauczycieli.
v Profilaktyka jest ochroną człowieka przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Obejmuje eliminację lub redukcję czynników ryzyka oraz wzmacnianie czynników chroniących
v Szkoła jest miejscem realizacji profilaktyki pierwszorzędowej, skierowanej do grupy niskiego ryzyka.
v Profilaktyka pierwszorzędowa polega na promowaniu zdrowego stylu życia i zapobieganiu zagrożeniom, w szczególności na rozwijaniu umiejętności radzenia sobie z wymogami życia. Jej celem jest opóźnianie inicjacji lub zachęcanie do abstynencji.
v Program profilaktyki szkolnej to ogół działań chroniących młodzież przed zakłóceniami w rozwoju i interwencyjnych w sytuacji pojawiających się zagrożeń.
v Program profilaktyki szkolnej obejmuje działania podejmowane w trakcie realizacji programów nauczania i Programu wychowawczego szkoły, gdy realizowane są ogólne zadania szkoły, a także działania specyficzne dla profilaktyki.
STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Rada Pedagogiczna
Ä Określa zadania w zakresie profilaktyki.
Ä Określa zapotrzebowanie na realizację programów profilaktycznych.
Ä Dokonuje analizy działalności profilaktycznej.
Nauczyciele
Ä Współpracują z wychowawcami klas w realizacji zadań profilaktycznych.
Ä Wykonują zalecenia zawarte w orzeczeniach wydanych przez PPP.
Ä Doskonalą kwalifikacje i zdobywają nowe umiejętności w zakresie działań profilaktycznych.
Wychowawca klasy
Ä Integruje zespół klasowy.
Ä Dba o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie.
Ä Wyposaża uczniów w umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Ä Realizuje zadania w zakresie profilaktyki we współpracy z rodzicami uczniów.
Dyrektor
Ä Monitoruje pracę wychowawców klas i pedagoga w zakresie profilaktyki.
Ä Diagnozuje oczekiwania uczniów i rodziców w zakresie profilaktyki.
Ä Współpracuje z podmiotami szkoły oraz instytucjami wspomagającymi działania z zakresu profilaktyki..
Ä Inicjuje i organizuje przedsięwzięcia określone w Programie szkolnej profilaktyki.
Pedagog szkoły
Ä Rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych.
Ä Określa formy i sposoby udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
Ä Organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
Ä Podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z Programu wychowawczego szkoły i Programu profilaktyki szkolnej w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli.
Ä Wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, wynikające z Programu profilaktyki szkolnej.
Rada Rodziców
Ä Opiniuje Program profilaktyki szkolnej.
Ä Analizuje i diagnozuje opinie rodziców na temat profilaktyki.
Ä Współpracuje z Radą Pedagogiczną, dyrektorem, Samorządem Uczniowskim.
Rodzice
Ä Przedstawiają Radzie Rodziców opinie na temat profilaktyki.
Ä Korzystają z pomocy i wsparcia ze strony pedagoga i szkolnej służby zdrowia w zakresie profilaktyki.
Ä Wnioskują do odpowiednich organów i instytucji w sprawach kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
ZASADY ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Poniższe zasady sformułowano na podstawie projektu Standardów jakości pierwszorzędowych programów profilaktycznych realizowanych w szkole i placówce oświatowej, autorstwa Krzysztofa A. Wojcieszka i Joanny Szymańskiej.
Należą do nich:
Bezpieczeństwo uczestników
P Respektowanie podmiotowości uczestników.
P Poszanowanie ich godności i indywidualności.
P Ochrona prywatności i zapewnienie dyskrecji.
P Uwzględnianie wieku i poziomu rozwoju uczestników.
P Uwzględnianie systemu wartości i stopnia wrażliwości uczestników.
P Niestosowanie technik, które naruszają mechanizmy obronne osobowości (terapeutycznych, psychomanipulacyjnych).
P Realizatorzy działań profilaktycznych powinni posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Adekwatność oddziaływań
P Działania profilaktyczne powinny być maksymalnie dostosowane do potrzeb i problemów odbiorców oraz mieć wyraźnie określonego adresata.
Skuteczność
ü Działania powinny być zgodne z aktualnym stanem wiedzy z dziedziny, której dotyczą.
ü Działania powinny wykorzystywać wiedzę dotyczącą sprawdzonych strategii, form i metod oddziaływania.
ü Działania powinny uwzględniać wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej.
Rzetelność
P Informacje powinny być rzetelne.
P Informacje powinny być dostosowane do poziomu rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego adresata, do jego możliwości percepcyjnych.
P Informacje powinny uwzględniać poziom już posiadanej wiedzy (zbyt wczesne wkraczanie z informacjami na temat zagrożeń może podsuwać pomysły na niepożądane zachowania).
P Informacje powinny być rzeczowe (odwoływanie się do emocji, np. straszenie, może powodować obronne odrzucanie zagrażających informacji lub też pobudzać ciekawość).
P Informacje dotyczące zagrożeń nie powinny być zbyt szczegółowe (aby nie stanowiły instruktażu nieprawidłowych zachowań).
Głębokość i czas trwania
P We współczesnej profilaktyce proponuje się, jako bardziej skuteczny, model głębszego oddziaływania oparty o koncepcję czynników ryzyka i czynników chroniących.
P Najbardziej skuteczne są działania zintegrowane z programem szkolnym (dydaktycznym i wychowawczym).
P Czas trwania oddziaływań i ich intensywność zależą od zdiagnozowanego wcześniej stopnia zagrożenia.
ROZPOZNANE CZYNNIKI RYZYKA
Poprzez rzetelną diagnozę środowiska szkolnego wyodrębniono czynniki ryzyka.
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy (cechy, sytuacje, warunki) zwiększające ryzyko wystąpienia zachowań problemowych i związanych z nimi szkód. Są one zróżnicowane w zależności od rodzaju problemu objętego profilaktyką (od kilkunastu do ponad stu, w zależności od typu problemu).
Do zbadanych czynników ryzyka należą:
P Środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące określone wzorce zachowań.
P Modelowanie negatywnych zachowań w domu i w szkole.
P Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne.
P Słabe wyniki w nauce.
P Brak celów życiowych.
P Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych.
P Wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.
ZACHOWANIA RYZYKOWNE I ICH PRZYCZYNY
W tworzeniu programu profilaktycznego szkoły wyodrębniliśmy tzw. zachowania ryzykowne, które stanowią nieodzowny czynnik profilaktyki.
Zachowania ryzykowne, to działania zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych konsekwencji psychologicznych, społecznych i zdrowotnych.
Rodzaj zachowania ryzykownego |
Przyczyny |
wulgaryzmy, brak kultury osobistej |
P obyczaj środowiskowy P wzorce wyniesione z domu P chęć zaimponowania P wyraz buntu, manifestowanie dorosłości P wzorce w mediach P złe relacje nauczyciel-uczeń P brak reakcji nauczyciela i innych dorosłych P ubóstwo językowe |
wagary |
P trudności w nauce P uległość wobec kolegów P strach przed sprawdzeniem P brak zainteresowania P niemożność sprostania ambicjom rodziców i wymaganiom nauczycieli P nuda na lekcjach P brak dyscypliny P chęć zaimponowania |
brak zainteresowania nauką |
P niedostosowanie wymagań do poziomu uczniów P niejasne kryteria oceniania P jakość programów nauczania P lenistwo P osoba nauczyciela P nudne lekcje P negatywny wpływ grupy rówieśniczej P brak zainteresowania ze strony rodziców |
palenie papierosów, picie alkoholu, zażywanie innych środków psychoaktywnych |
P ciekawość P wpływ reklamy w mediach P wzorowanie się na dorosłych P sposób na odreagowanie P moda, szpan P nuda, przekora, bunt P sytuacja domowa P negatywny wpływ grupy rówieśniczej |
zachowania agresywne |
P negatywne wzorce, także w mediach P sposób na odreagowanie stresu i załatwienie sprawy P chęć dominowania, zaistnienia w grupie P moda na agresję w grupie rówieśniczej P nieumiejętność radzenia sobie z problemami P odpowiedź na prowokację |
wczesna inicjacja seksualna |
P niski poziom wiedzy i uświadomienia P ciekawość P wpływ grupy rówieśniczej P moda na ”dorosłość” P uległość, nie znajomość zachowań asertywnych P sytuacja domowa |
CZYNNIKI CHRONIĄCE
Czynniki chroniące, to wszystkie elementy osłabiające oddziaływanie czynników ryzyka.
Wymienia się w tym kontekście:
P silną więź z rodzicami, opiekę dorosłych
P zainteresowanie nauką i własnym rozwojem, aktywność, ciekawość poznawczą
P praktyki religijne
P zakorzenienie w tradycji społeczności i szacunek dla jej norm
P konstruktywną grupę rówieśniczą, autorytety
CELE PROFILAKTYKI SZKOLNEJ
- Ochrona uczniów przed zagrożeniami rozwoju.
- Reagowanie na pojawiające się zagrożenia.
ZADANIA PROFILAKTYKI SZKOLNEJ
- Dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie racjonalnego wyboru.
- Pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych i psychologicznych.
- Rozwijanie możliwości podejmowania działań alternatywnych poprzez zaangażowanie uczniów w działalność pozytywną.
- Reagowanie w sytuacjach rozpoznania pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy.
- Pomoc w organizowaniu pierwszego kontaktu ze specjalistą.
- Nawiązanie kontaktu z rodzicami.
- Motywowanie do podjęcia leczenia, terapii.
ODDZIAŁYWANIA PROFILAKTYCZNE
Czynniki ryzyka
|
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące określone wzorce zachowań
|
1.1. Uczyć krytycznego stosunku do mediów
1.2 Uświadomienie uczniom negatywnych skutków nieodpowiedzialnego korzystania z komputera
|
1.1.1.Przeprowadzić pogadanki (nauczanie zintegrowane) oraz lekcje wychowawcze ( klasy IV- VI SP, I-III G) nt.,, Rola mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań”.
1.1.2 Pogadanki na temat uzależnień od komputera - dyskusje o negatywnym wpływie gier i programów komputerowych ukazujących przemoc i agresję - uświadamianie uczniom zagrożeń płynących z sieci internetowej (rozmowy na czacie, wymiana adresów i telefonów z nieznajomymi, spotkania w „realu”)
|
Wychowawcy klas
Wychowawcy klas pedagog |
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny według potrzeb
|
Modelowanie negatywnych zachowań w domu i w szkole
1. Brak kontaktu z rodzicami uczniów
2. Stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców
|
1.1 Nawiązać kontakt z domem rodzinnym ucznia (w przypadku jego braku)
1.2.Zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem rodzinnym ucznia
1.3 . Zwiększyć integrację rodziców ze szkołą
2.1.Podnieść stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców
|
1.1.1. Wysyłać wezwania przez szkołę
1.2.1. Przeprowadzać indywidualne spotkania z rodzicami (obowiązkowo dotyczy przypadków negatywnych zachowań ucznia)
1.3.1. Zwiększenie motywacji do zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą poprzez organizowanie przyjaznych wywiadówek , wysyłanie zaproszeń na spotkania, zaangażowanie rodziców w organizację imprez szkolnych
2.1.1. Organizować pedagogizację rodziców uczniów (dla różnych poziomów nauczania)
2.1.2. Opracować informacje nt. pedagogiczno -psychologiczne, pozyskać materiały informacyjne, udostępnić je rodzicom
|
wychowawcy klas, pedagog , dyrektor
pedagog w porozumieniu z wychowawcami klas
wychowawcy klas
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny według potrzeb
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
|
3. Brak poszanowania dla norm prawnych
4.Eurosieroctwo
Zapobieganie występowaniu u uczniów negatywnych skutków emigracji zarobkowej rodziców. |
3.1.Egzekwować przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego
4.1 Obserwować sytuację rodzinną uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków, gdy oboje lub jeden z rodziców wyjeżdża w celach zarobkowych za granicę.
|
3.1.1. Aktualizować zapisy prawa wewnątrzszkolnego
3.1.2. Stosować system nagród i kar zgodny z e Statutem Szkoły
4.1.1. Otoczyć opieką uczniów dotkniętych „eurosieroctwem”., którzy czują się porzuceni lub osamotnieni w zaistniałej sytuacji. 4.1.2. Reagować na negatywne zachowania uczni ów , którzy w ten sposób zwracają uwagę na siebie, aby „odzyskać obecność rodzica” |
pedagog w porozumieniu z Radą Rodziców
nauczyciel bibliotekarz we współpracy z pedagogiem
Rada Pedagogiczna, dyrektor szkoły
wychowawcy klas, pedagog , dyrektor
|
Cały rok szkolny – na bieżąco
Na bieżąco
|
|
4.2. Diagnoza środowiska
4.3. Pomoc uczniom. |
4.1.3.Przeprowadzenie ankiet, obserwacja ucznia, rozmowy indywidualne z uczniami, wychowawcami, rodzicami i opiekunami dzieci. Analiza frekwencji, zachowania i wyników w nauce uczniów. 4.1.4. Indywidualne rozmowy z uczniami na temat ich problemów. Organizowanie pomocy uczniom w nauce. Organizowanie uczniom czasu wolnego. Współpraca z instytucjami zajmującymi się pomocą rodzinie (OPS, Policja, PCPR, PPP, kuratorzy sądowi, Sąd Rodzinny)
|
wychowawcy, pedagog szkolny
wychowawcy, pedagog szkolny, opiekun świetlicy środowiskowej, dyrektor |
|
Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne
1. Uległość wobec grupy
2. Przemoc i agresja
|
1.1 Eliminować istnienie negatywnych grup rówieśniczych
1.2.Integrować zespoły klasowe
2.1. Ograniczyć zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów
22.Dostarczyć uczniom wiedzę nt. sposobów radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem
2.3 Uświadomić uczniom skutki prawne czynów przestępczych ( wyłudzenia, kradzieże, rozboje)
|
1.1.1. Przeprowadzić obowiązkowe zajęcia wychowawcze integrujące zespoły klasowe
1.1.2. Inicjować klasowe przedsięwzięcia służące integracji zespołów uczniowskich (wycieczki, wyjścia, imprezy)
2.1.1. Zdiagnozować miejsca oraz sytuacje występowania przemocy i agresji w szkole 2.1.2. Monitoring budynku szkolnego
2.2.1. Przeprowadzić zajęcia wychowawcze nt. kształtowania prawidłowych postaw oraz ćwiczenia umiejętności zachowania się w sytuacji stresu, frustracji oraz zagrożenia 2.2.2. Dzień Szkoły bez przemocy
2.3.1 Zorganizowanie spotkania z policjantem
|
wychowawcy klas
wychowawcy klas, klasowe Rady Rodziców pedagog
pedagog we współpracy z wychowawcami klas
wychowawcy klas, nauczyciele świetlicy
pedagog szkolny
pedagog szkolny
wychowawcy klas
|
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Na bieżąco
|
3. Alienacja w grupie szkolnej
|
3.1 Uświadomić uczniom, że alienacja jest przykrym i złym zjawiskiem, powodującym cierpienie psychiczne.
3.2. Przekonać, że alienację można i trzeba przezwyciężać.
|
3.1.1. Przeprowadzić obowiązkowe zajęcia wychowawcze dotyczące problemu alienacji.
3.2.1. Objąć opieką uczniów wyobcowanych przez zespół klasowy |
pedagog
pedagog we współpracy z wychowawcami klas
|
Cały rok szkolny |
Słabe wyniki w nauce
1. Lenistwo
2. Niska samoocena uczniów
|
1.1 Aktywizować uczniów
1.2 Poszerzyć ofertę spędzania czasu wolnego, umożliwić zdobycie nowych umiejętności
2.1. Osłabiać niską samoocenę uczniów
|
1.1.1Stosować metody aktywizujące w pracy z uczniami
1.2.1 Zaangażować uczniów w działalność pozytywną (społeczna, charytatywną, artystyczną itp.), pomoc koleżeńska
2.1.1. Wykorzystywać elementy motywacji w systemie oceniania
2.1.2. Nagradzać uczniów za rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności 2.1.3. Kontynuować działalność zespołów wyrównawczych, zajęcia świetlicy środowiskowej oraz innych zajęć pozalekcyjnych |
nauczyciele przedmiotów, wychowawcy
wychowawcy klas, samorząd uczniowski
nauczyciele przedmiotów
nauczyciele przedmiotów, pedagog
pedagog, wychowawcy klas, dyrekcja,
|
Cały rok szkolny
Na bieżąco w ciągu roku szkolnego
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny |
3. Problemy rozwoju
|
4.1. Rozpoznać problemy rozwojowe uczniów |
4.1.1. Wspomagać rodziców w nawiązaniu kontaktu z PPP w kwestiach orzecznictwa
4.1.2. Aktualizować rejestr uczniów posiadających orzeczenia PPP i monitorować realizację zaleceń |
wychowawcy, pedagog
pedagog |
Na bieżąco, co miesiąc zestawienie frekwencji
Styczeń, czerwiec
Na bieżąco
Na bieżąco |
Brak celów życiowych
1. Brak umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych
|
1.1 Dostarczyć uczniom wiedzę o konsekwencjach zachowań dysfunkcyjnych
|
1.1.1. Podjąć, na lekcjach wychowawczych, tematykę o odpowiedzialności prawnej i moralnej dzieci i młodzieży
|
wychowawcy klas
|
Według planów wychowawczych
|
|
1.1.Aktywizować system wartości przeciw zachowaniom dysfunkcyjnym
|
1.1.1 Przeprowadzić lekcje wychowawcze oraz pogadanki w nauczaniu zintegrowanym nt. przyjaźni, miłości, szczęścia rodzinnego – wartości najbardziej cenionych (w badaniach) przez młodzież
1.1.2 Wykorzystywać uczestnictwo młodzieży w praktykach religijnych dla dostarczania wiedzy o wartościach uniwersalnych |
wychowawcy klas katecheci, wychowawcy klas nauczyciele świetlicy
nauczyciele religii
|
Zgodnie z programami nauczania religii, świetlicy, j. polskiego, planów wychowawczych
Cały rok szkolny |
Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych
1. Moda na branie, palenie i picie
|
1.1. Dostarczyć uczniom i ich rodzicom wiedzę nt. konsekwencji brania, palenia, picia
|
1.1..1. Przeprowadzić lekcje wychowawcze oraz pogadanki w nauczaniu zintegrowanym nt. zagrożeń związanych z uzależnieniami
1.1.2. Przeprowadzić pedagogizację rodziców nt. zagrożeń uzależnieniami i profilaktyki uzależnień. Uwrażliwić rodziców na postawy dzieci, dostarczyć informacji jak powinni zachowywać się rodzice w sytuacjach wymagających interwencji poprzez ulotki, pogadanki, spotkania ze specjalistą.
|
wychowawcy klas, pedagog, pielęgniarka, wychowawcy świetlicy
wychowawcy klas, pedagog
|
Na bieżąco według planów wychowawcy klasowego
|
2. Brak umiejętności zachowań asertywnych
Wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych |
1.2.Diagnozować skalę zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów
2..1. Upowszechniać wśród uczniów znajomość zachowań asertywnych
1.1. Wdrożyć do realizacji treści ścieżek edukacyjnych : edukacja prozdrowotna oraz wychowanie do życia w rodzinie
2.1. Dostarczyć uczniom wiedzę o AIDS oraz chorobach przenoszonych drogą płciową
|
1.4.1. Wyłonić zespół wychowawczy dla opracowania narzędzi i przeprowadzenia diagnozy zjawiska
2.1.1. Przeprowadzić lekcje wychowawcze oraz pogadanki w nauczaniu zintegrowanym nt. zachowań asertywnych
1.1.1. Opracować tematykę dla poszczególnych etapów kształcenia
2.1.1. Podjąć tematykę AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową w ramach lekcji wychowawczych.
2..1.2. Uruchomić propagandę wizualną w związku z obchodami Światowego Dnia Walki z AIDS
|
pedagog wicedyrektor
Nauczyciele świetlicy, wychowawcy, pedagog szkolny
nauczyciele przedmiotów (biologia, chemia ,fizyka, wf, , j. polski , plastyka, wos,), religia
pedagog, pielęgniarka
pedagog, pielęgniarka |
czas realizacji cały rok szkolny według programów nauczania i planów wychowawczych |
EWALUACJA PROGRAMU
Oceny efektów realizacji Programu profilaktyki szkolnej, obok bieżącego monitorowania oraz samooceny przeprowadza wicedyrektor w trakcie posiedzeń Rady Pedagogicznej – podsumowujących pracę w pierwszym i drugim półroczu roku szkolnego. Wynikające z oceny wnioski, przekazywane są do wiadomości Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Ocenie poddawane są następujące elementy:
ð funkcjonowanie pomocy pedagogicznej,
ð tematyka pedagogizacji rodziców uczniów na spotkaniach z wychowawcami klas,
ð realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz poradni specjalistycznych,
ð realizacja tematyki profilaktyki zawartych w planach pracy wychowawców klas,
ð innowacje i projekty wychowawcze w zakresie profilaktyki,
ð realizacja programów profilaktycznych,
ð występowanie czynników, rodzajów i przyczyn zachowań ryzykownych,
ð występowanie czynników chroniących.
Podstawę dla formułowania ocen realizacji Programu profilaktyki szkolnej stanowią: narzędzia stosowane w ramach wewnętrznego mierzenia jakości pracy: sprawozdania z realizacji planów, analizy, dane statystyczne, obserwacje, hospitacje, zapisy w dokumentacji, badania ankietowe, opinie, wnioski, zgłoszone innowacje i projekty działań, programy, scenariusze, dezyderaty, wykazy itp.
WYBRANA LITERATURA
- Gaś Z. B., Profilaktyka uzależnień, Warszawa 1993.
- Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole. [W:] Zapobieganie uzależnieniom uczniów, Warszawa 1997.
- Grzelak J., Sochocki M. (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, Warszawa 2001.
- Hawkins J. D., Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych, Warszawa – Olsztyn1994.
- Koczurowska J., Standardy jakości programów profilaktycznych. [W:] Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
- Korporowicz L. (red.),Ewaluacja w edukacji, Warszawa 1998.
- Kosińska E., Mądrze i skutecznie. Zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyczno-wychowawczego, Kraków 2002.
- Podręcznik prewencji. Alkohol, narkotyki tytoń, Warszawa 1999.
- Simm M.. Węgrzyn-Jonek M., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.
- Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2000.
- Szymańska J., Szkoła jako miejsce realizacji działań profilaktycznych, [W:] Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
- Wojcieszek K.A., Jak uruchomić program profilaktyczny? [w:] Poradnik wychowawcy, (red. M. Pomianowska), Warszawa 2002.
- Wojcieszek K.A. cykle artykułów w miesięczniku "Remedium" w latach 1995-2002.
- Szymborski J.,Zadbaj o swoją przyszłość”, Warszawa 2001