„Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem
stosunku człowieka do człowieka”
Jan Paweł II
Na jakość i efektywność procesów nauczania oraz wyniki kształcenia bezpośrednio wpływa sposób i rodzaj podejmowanych w szkole działań wychowawczych, a także klimat społeczny szkoły, rozumiany jako współdziałanie wszystkich członków wspólnoty szkolnej, relacje interpersonalne, sposób komunikowania się oraz konsekwentne przestrzeganie uzgodnionych zasad.
Rodzina jest podstawową komórką życia społecznego i główną instytucją wychowawczą.
W środowisku rodzinnym następuje rozwój sfery emocjonalnej, kształtowanie osobowości oraz postaw moralnych młodych ludzi. Dziecko od najmłodszych lat poznaje świat poprzez naśladowanie dorosłych. W rodzinie doświadcza bezpieczeństwa, miłości i zaufania. Natomiast szkoła jest drugim czynnikiem kształtującym osobowość dziecka poprzez swoje trzy funkcje: dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą.
Szkoła Podstawowa im. Jana Brożka w Zespole Placówek Oświatowych w Kurzelowie to wspólnota: uczniów, rodziców i nauczycieli. Razem tworzymy integralną całość. Jako pracownicy placówki, która szczyci się wieloletnią tradycją, mamy świadomość, jak ważną rolę w procesie edukacji uczniów odgrywają rodzice.
Współpraca to niewątpliwie jeden z najtrudniejszych wymiarów relacji międzyludzkich. Jej problematyczność polega przede wszystkim na konieczności poświęcenia celów własnych na rzecz celu nadrzędnego.
Wspólnym celem nauczycieli i rodziców jest troska o prawidłowy i harmonijny rozwój dzieci. To nasze współdziałanie decyduje o przebiegu i rezultatach procesu wychowawczego oraz wpływa na postępy w nauce i zachowaniu. Szkoła, aby skutecznie wspierać swoich uczniów, musi pozyskiwać dla siebie rodziców. To oni współtworzą atmosferę, wyróżniający placówkę klimat.
Rodzice, którzy współdziałają, współpracują, są filarem skutecznych oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych szkoły. Zależy nam, żeby rodzice naszych uczniów byli świadomi, zainteresowani światem emocji i przeżyć swoich dzieci, skłonni do poszukiwań rozwiązań wychowawczych, a także, aby pokładali zaufanie w wiedzę i doświadczenie nauczycieli.
Nasza współpraca oparta będzie o kompromis, w ten sposób relacje zyskają charakter partnerski. Obydwie strony – rodzice i nauczyciele, w imię dobrze pojętego interesu dziecka, muszą wykazać się ogromnym zaangażowaniem i poświęceniem. Wzajemne wsparcie pozwoli nam szybko i skutecznie zrealizować założone cele.
Pedagog szkolny
Danuta Tobiasz