
Podsumowanie konkursu literacko – plastycznego: Język polski? To nas WYRÓŻNIA!
Skąd pomysł?
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego (Międzynarodowy Dzień Dziedzictwa Językowego to coroczne święto obchodzone 21 lutego, ustanowione przez UNESCO 17listopada 1999 r. Upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 r. pięciu studentówuniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według ONZ co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem. Od 1950 r. zanikło 250 języków. Dlatego Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.
W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowejoraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę. Natomiast rok później - 21 lutego - ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. Akcję wspierają m.in.: językoznawca - prof. dr hab. Jerzy Bralczyk, rysownik Henryk Sawka, dziennikarz i satyryk Marek Przybylik oraz muzycy: Jacek Bryndal, Łukasz Zagrobelny, Goya, KASA, Loka, Czarno - Czarni a patronuje jej Rada Języka Polskiego.
/źródło Wikipedia/
Podsumowanie konkursu literacko – plastycznego: Język polski? To nas WYRÓŻNIA!
Rywalizowało ze sobą przeszło 50-ciu uczniów naszej Szkoły! Dziękujemy za podjęcie wyzwania!
Najważniejszymi celami konkursu były: popularyzacja języka polskiego, kształtowanie postaw patriotycznych poprzez umiłowanie i szacunek do mowy ojczystej, zachęcenie młodych ludzi do sięgania i poznawania twórczości polskich poetów jako części ojczystego dziedzictwa kulturowego i – wreszcie – rozwijanie postawy dbałości o piękno i poprawność języka polskiego. Organizatorom konkursu przyświecała także myśl, aby zmotywować nasze dzieci i młodzież do rozwijania kreatywności, inwencji twórczej oraz zdolności plastycznych.
Uczniowie wykonywali prace plastyczne dowolną techniką w formacie A4, mając do wyboru wybrany wiersz polskiego poety lub związek frazeologiczny. Po burzliwych obradach Komisji Konkursowej, w której skład weszły: pani Izabela Cegieła jako przewodnicząca oraz panie: Agata Ziółkowska, Maria Bała i Beata Słowik, udało się wyłonić Laureatów w trzech kategoriach:
I tak w kategorii klas I – III zwycięzcami zostali:
I miejsce: Dawid Kremblewski, kl. III – ilustracja do wiersza Aleksandra Fredry, pt. „Małpa w kąpieli”
II miejsce: Wiktoria Gruszczyńska, kl. II a – praca nt. wiersza tego samego poety, pt. „Paweł i Gaweł”
III miejsce: Celina Sufin, kl. II b – ilustracja do wiersza Juliana Tuwima „Lokomotywa”
W kategorii klas IV – VI zwycięzcami zostali:
I miejsce: Adam Kryczka, kl. V – interpretacja związku frazeologicznego „Serce z kamienia”
II miejsce: Paulina Bąk, kl. VI – praca do wiersza Ewy Łepkowskiej, pt. „Wakacje”
III miejsce: Zuzanna Pentkowska, kl. VI – praca nt. wiersza Juliana Tuwima „Dyzio Marzyciel”
W kategorii klas VII – VIII zwycięzcami zostali:
I miejsce: Jakub Kryczka, kl. VIII b – praca przestrzenna ilustrująca fraszkę Jana Kochanowskiego „Do gór i lasów”
II miejsce: Karolina Celebańska, kl. VII – interpretacja związku frazeologicznego „Kupić kota w worku”
III miejsce: Iga Batorska, kl. VII – ilustracja do utworu „Dwa wiatry” Juliana Tuwima
Dziękujemy sponsorowi nagród – Radzie Rodziców przy Zespole Placówek Oświatowych w Kurzelowie,a Laureatom i Uczestnikom GRATULUJEMY!